Товарна біржа "Львівська Універсальна"

ГОЛОВНЕ МЕНЮ
ПОШУК
Статті
Дивитись в : Всі > Новини > Статті

Текст для друку

Біржові торги з продажу необробленої деревини

перспективний ринковий механізм

У відповідності до Указу Президента України від 07.02.2004 р. № 171/2004 “Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства”, доручення Президента України від 06.08.2005 р. № 1-1/800 та Кабінету Міністрів України від 10.08.2005 р. № 41872/1/1-05, згідно з Положенням про Державний комітет лісового господарства України, затвердженим Указом Президента України від 14.08.2000 р. № 969, Концепції реформування та розвитку лісового господарства, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 18.04.2006 р. № 208-р з врахуванням положень наказу Державного комітету лісового господарства України від 19.02.2005 р. № 418, Товарна біржа “Львівська універсальна” (ЛУТБ) за згодою Львівського обласного управління лісового господарства проводила в 2006 році експериментальні біржові торги з продажу необробленої деревини.

    Так на біржові торги з продажу необробленої деревини та поставкою у:
  • ІІ кварталі 2006 року було виставлено 392 лоти, з яких продано 26 лотів на загальну суму 654,14 тис. грн.;
  • ІІІ кварталі 2006 року було виставлено 283 лоти, з яких продано 54 лоти на загальну суму 1 635,98 тис. грн.;
  • ІV кварталі 2006 року було виставлено 228 лоти, з яких продано 38 лотів на загальну суму 1 339,60 тис. грн.
    Низька результативність біржових торгів з продажу необробленої деревини обумовлена, двома обставинами:
  • можливістю паралельного застосування технології “прямого” укладання договорів купівлі-продажу між лісогосподарськими підприємствами та покупцями;
  • завищенням цін на продукцію, яка була виставлена на продаж через біржові торги зі сторони лісогосподарських підприємств, та незадіяного інструменту їх котирування (встановлення справедливих початкових цін та мінімальних цін продажу).

Біль?ість обласних управлінь лісового господарства організовували продаж необробленої деревини на спеціалізованих аукціонах.

Застосування аукціонних торгів не є оптимальним ринковим механізмом для забезпечення ефективного продажу необробленої деревини. Згідно класичних канонів, на аукціонах продають унікальні речі, як то: картини, ко?товності, цінні іменні речі, нерухомість, земельні ділянки тощо. При цьому використовується “жорстка” регламентація аукціонних торгів. На аукціоні може продаватись тільки той лот, на купівлю якого попередньо подали заявки як мінімум два покупці. В ході аукціонних торгів початкова ціна на лот може ли?е зростати і якщо вона є завищеною, апріорі унеможливлюється продаж такого лоту через відсутність інструменту зниження ціни.

За таких умов часті?е за все пропозиція і попит не знаходять один одного і, як наслідок, не відбувається формування ринкової ціни по біль?ості товарних позицій. Відкритість інформації аукціонних торгів в умовах заздалегідь сформованого стабільного ринку покупців (лісопереробних підприємств) дозволяє останнім у багатьох випадках здійснювати ?тучний розподіл заявлених на продаж лотів і таким чином запобігати збіль?енню ціни товару під час аукціонних торгів навіть за умови продажу дефіцитної продукції.

Наслідком непристосованості механізму аукціонних торгів до продажу такого специфічного товару як необроблена деревина, є низька результативність аукціонів з продажу необробленої деревини та неможливість формування за їх результатами реальних ринкових цін на окремі види продукції лісового господарства.

Аукціонні торги з продажу необробленої деревини проводилися ли?е раз на квартал, в той час як протягом ін?ого часу продовжувався звичайний продаж на так званому “вільному ринку”. І, як наслідок, помітних змін на ринку продажу необробленої деревини в напрямку його прозорості не відбувся. Лісогосподарські підприємства виставляли на аукціонні торги свою продукцію за завищеними цінами, в той час як продаж по “прямих” договорах проводять за значно нижчими цінами. Після такого “стимулювання” традиційних схем, керівники лісогосподарських підприємств в один голос заявляють, що на аукціонах продаються дуже малі обсяги їх продукції, а самий спосіб аукціонного продажу є занадто складним для них та їх клієнтів.

Альтернативним, і безумовно перспективним ринковим механізмом купівлі-продажу лісоматеріалів, на на? погляд, є біржові торги. Адже ж ця продукція підпадає під категорію біржового товару, який може бути стандартизований та згрупований в однорідні партії. Біржові торги – це організаційно оформлена публічна система укладання угод з біржовим товаром на товарній біржі, що здійснюється за Правилами біржової торгівлі з установленою періодичністю, в заздалегідь визначених місці і часі. За результатами біржових торгів на товарній біржі укладаються та реєструються біржові угоди, виконання яких контролює і гарантує товарна біржа за допомогою інструментів біржової торгівлі.

    Суттєвими перевагами біржових торгів по відно?енню до аукціонних є:
  • регулярність проведення біржових сесій при наявності навіть одного покупця на конкретний товар;
  • можливість зміни в ході торгів початкової ціни товару як в бік її збіль?ення, так і змен?ення, що суттєво сприятиме підвищенню результативності торгів та формування ринкової ціни;
  • біржове котирування цін на продукцію, яка виставляється на продаж, тобто “приведення” заявлених стартових цін до цін, реально діючих на біржовому ринку;
  • відсутність на торгах як продавця товару, так і його потенційного покупця. Відповідні повноваження сторонами делегуються акредитованим на товарній біржі брокерам, які діють на підставі доручень клієнтів.

При визначенні умов продажу (придбання) товару продавець (покупець) в договорі-дорученні брокеру позначатиме не фіксовану ціну товару, а ціновий діапазон, в межах якого може бути здійснена відповідна операція. Закладений в такий договір механізм стимулювання брокера забезпечуватиме виконання отриманого ним завдання на максимально сприятливих для замовника цінових умовах.

За період проведення біржових торгів на Товарній біржі “Львівська універсальна”, в повному обсязі відпрацьована технологічна документація, набутий практичний досвід проведення біржових торгів з продажу необробленої деревини, встановлені виробничі контакти з продавцями та потенційними покупцями лісоматеріалів. І головне: Отримано підтвердження правильності обраної орієнтації, а саме на технологію біржових торгів з продажу необробленої деревини, але за умови її вдосконалення та запровадження необхідного організаційного забезпечення.

Виходячи з вищенаведеного, пропонуємо на Ва? розгляд технологію вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини через біржові торги на акредитованих Держкомлісгоспом України товарних біржах України:

  1. Внести поправки до Наказу Держкомлісгоспу “Щодо вдосконалення механізмів продажу необробленої деревини”, який оприлюднений 23 жовтня 2006 року на веб-сайті Держкомлісгоспу України – http://dklg.kmu.gov.ua.
  2. Пропозиції ЛУТБ щодо поправок до Наказу додаються.

  3. Всю необроблену деревину (за винятком дров паливних, деревини, яка використовується для розвитку матеріально-технічної бази (будівництво, ремонт тощо) постійних лісокористувачів відповідно до затверджених ко?торисів, деревини, використання якої передбачено колективними договорами, а також деревини для індивідуального ремонту та будівництва) реалізовувати ?ляхом продажу на біржових торгах через акредитовані Держкомлісгоспом України товарні біржі за затвердженим Держкомлісгоспом України Положенням про організацію та проведення біржових торгів з продажу необробленої деревини.
  4. Пропозиції ЛУТБ щодо Положення про організацію та проведення біржових торгів з продажу необробленої деревини, а також Положення про порядок та умови акредитації товарних бірж України, через які проводитимуться біржові торги з реалізації необробленої деревини додаються.

  5. Акредитованим Держкомлісгоспом України товарним біржам:
    1. Запровадити спеціалізовану секцію лісоматеріалів з проведення біржових торгів з реалізації необробленої деревини за погодженим регламентом з Держкомлісгоспом України.
    2. Забезпечити роботу котирувальних комісій з метою встановлення (поточне котирування) справедливих початкових цін, мінімальних цін продажу та ?кали кроків. Залучити до роботи котирувальних комісій спеціалістів обласних управлінь лісового господарства, зацікавлених представників органів місцевого самоврядування та потенційних покупців.
    3. Оприлюднювати поточний Бюлетень біржових торгів з продажу необробленої деревини на власних веб-сайтах акредитованих Держкомлісгоспом України товарних бірж не пізні?е як за 10 (десять) календарних днів до дня проведення чергових біржових торгів з продажу необробленої деревини.
    4. Оприлюднювати в друкованих засобах масової інформації, що розповсюджується в межах всієї України, не пізні?е як за 10 (десять) календарних днів до дня проведення чергових біржових торгів з продажу необробленої деревини, повідомлення про місце, дату і час проведення біржових торгів з продажу необробленої деревини, кінцевий термін прийняття заявок на участь в торгах, а також назву акредитованої Держкомлісгоспом України товарної біржі, що проводить торги, контактні телефони та адресу веб-сайту на якому оприлюднений Бюлетень біржових торгів з продажу необробленої деревини де вказані назви продавців, порода деревини, якісні характеристики, кількості та обсяги лотів, початкові ціни, кроки торгів, базисні умови та строки поставки.
    5. За результатами проведення біржових торгів з продажу необробленої деревини укладати, оформляти та реєструвати біржові угоди купівлі-продажу.
    6. Не пізні?е як за 1 (один) календарний день після проведення чергових біржових торгів з продажу необробленої деревини надавати звіти про зареєстровані біржові угоди купівлі-продажу в друкованих та електронних форматах обласному управлінню лісового господарства та Держкомлісгоспу України.
    7. Оприлюднювати результати біржових торгів з продажу необробленої деревини на власних веб-сайтах акредитованих Держкомлісгоспом України товарних бірж не пізні?е як за 1 (один) календарний день після проведення чергових біржових торгів з продажу необробленої деревини.
  6. Для забезпечення належного контролю і координації робіт створити робочу групу з числа провідних спеціалістів обласних управлінь лісового господарства, акредитованих товарних бірж з безпосереднім підпорядкуванням Держкомлісгоспу України.
  7. По завер?енні 2007 року здійснити поглиблений аналіз досягнутих практичних результатів.
Надіслано: 07.12.2006 12:02(Прочитано 9982)